Khamis, 16 Oktober 2014

Ruang Kedua

Terasa baru semalam aku bangkit dari jatuh tersungkur .
Aku kuatkan diri untuk cuba senyum dihadapan manusia 

Aku cuba,
cuba untuk melupakan kasih pahit yang lalu 
Hampir setiap hari aku cuba pulihkan semuanya 

Aku terlalu risau kisah lalu kembali .
Siapa kata mudah untuk dilupakan ?
Tak, tak mudah . 
Aku berlagak tenang seperti tiada apa yang berlaku
Aku juga pendam 
Sebab aku tahu
Yang tanggung hanya aku.
Bukan belum mengikhlaskan 
Cuma diri belum kenal erti ketabahan 

*senyum

Hari ini kisah pahit yang lalu mula diganti menjadi manis .
Watak yang sangat berbeza . Perasaan berbeza . 
Tapi hati aku masih sama. 
Mengejar pada yang benar-benar sudi.
Yaa, mungkin masih terlalu baru untuk itu .
Risau
Takut
Aku akui.
Aku masih dibuai mimpi ngeri semalam .
Kadang aku kerap bertanya pada diri sendiri.

Sehingga akhirnya aku temui jawapan itu
Pagi ini, terdetik hati aku untuk membaca diari pemilik hati kecil itu.

Mata aku tidak terlepas satu baris ayat pada skrin yang aku lihat.
Hati aku mula menjerit kecil.
Seolah-olah mengetahui baris ayat yang dibaca. 
Aku hembus nafas perlahan-lahan.

Berlinangan air mata

Aku masih ragu-ragu padanya.
Sedangkan dia ? 

*sebak

Sampai satu tahap, aku sendiri seksa perasaan ini . 
Bukan sahaja aku tapi kita . 
Aku lupa pada hati kecil yang meronta meminta diberi perhatian . Minta difahami kehidupannya. 
Aku hampir lupa tentang itu .

Allah 

*sepi

Aku fikir sejenak.
yaa, aku terlalu mengikut perasaan sendiri. terlalu angankan sesuatu yang indah agar aku puas dengan diri sendiri .

Hakikatnya ?

Aku silap langkah.
Aku gunakan kekerasan untuk mengetahui perkara yang sebenar.
Aku jauhkan jarak diantara dia bersama yang lain.
Kejamnya aku.
Aku mulai sedar tentang hal itu. 
Aku mohon, beri aku peluang untuk perbaiki segala hal.

Perlahan lahan aku temui ketabahan . 
Aku temui diri aku yang lalu
Aku juga manusia sayang
Kadang sensitif pada keadaan sekeliling

Aku pernah minta,

Siapa pun dia,
Moga tak letih melayan, 
Moga tak jemu meneman,
Moga tak penat membahagiakan,
Moga tak bosan beri penjelasan,
Moga dia kasih pada Tuhan 

Moga aku tidak lambat untuk memanjatkan syukur pada yang maha Esa .

Maafkan 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

CODE MUSIC PLAYER